هدبند پس از کاشت ابرو

همانطور که می دانید عامل تعیین کننده کیفیت کاشت ابرو به دو عامل خواب طبیعی ابروها و تراکم نهایی ابروها بستگی دارد. بنابراین طبیعی است که هر کاری از دست مراجعین و پزشک بربیاید انجام خواهد داد که این دو فاکتور به بهترین نحو ممکن انجام شود. تراکم و خواب کاشت ابرو بسته به حرفه ای بودن پزشک و تیم کاشت دارد و بعد از آن به میزان خون رسانی پوست مراجعه کننده بستگی دارد. در واقع مراجعه کننده دخالتی در ایجاد تراکم و خواب ایده آل کاشت ابرو ندارد مگر اینکه مراقبت های بعد از کاشت را رعایت نکند. 

برای برخی از مراجعه کنندگان سوال پیش می آید که آیا می توان به نوعی و با انجام اقدامات خاصی به خواب ابروها کمک نمود؟ یکی از این سوال های درباره بستن کش یا هدبند روی ابروها پس از کاشت ابرو می باشد که آیا اینکار در ایجاد خواب بهتر ابروها کمک می کند یا خیر؟

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

برای پاسخ به این سوال تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

خواب طبیعی ابرو چیست؟

خواب و تراکم ابروهای کاشت شده در دو سوی مختلف قرار گرفته که با یکدیگر در تضاد هستند. حفظ تعادل در ایجاد تراکم بالا و هم زمان خواب مناسب ابروها بسیار مهم است. حین کاشت ابرو، هر چه ابروها عمودی تر یا سیخ تر کاشته شوند می توان گرافت ها را به هم نزدیک تر کاشت نمود که نتیجه ی آن ابروهای بسیار متراکم اما با جهت نامناسب و سیخ سیخ است از طرف دیگر خوابیده بودن بیش از حد ابروها روی پوست باعث می شود تراکم نهایی کاشت ابرو بسیار پایین باشد زیرا مایل بودن ریشه ابروها زیر پوست باعث می شود تا برای جلوگیری از برخورد ریشه ها زیر پوست فاصله بیشتری بین گرافت ها حفظ شود که این فاصله زیاد منجر به کاهش تراکم نتیجه نهایی کاشت ابرو می شود. بنابراین حفظ تعادل هم از لحاظ خواب تقریبا مناسب و تراکم تقریبا خوب کاشت ابروها در ایجاد رضایت مراجعین از کاشت بسیار مهم می باشد. این رضایت به قیمت اندکی خواب عمودی تر گرافت ها تمام خواهد شد، پس تلاش مراجعین برای یافتن راهکارهایی بعد از کاشت ابرو جهت ایجاد خواب طبیعی تر از آنچه که ایجاد شده است امری عادی می باشد، یکی از این راهکارها بستن ابروها با کش یا هدبند پس از کاشت می باشد.

 

آیا بستن هدبند پس از کاشت ابرو در ایجاد خواب ابروها تاثیر دارد؟

این موضوع هنوز به صورت علمی مشخص نشده است و اختلاف نظر بین پزشکان کاشت ابرو در مورد نتایج مثبت این کار بسیار زیاد است اما از آنجا که با رعایت یک سری اصول و قواعد کلی، این کار به نتیجه نهایی کاشت ابرو ضرری نمی رساند پس انجام آن اگر سودی نداشته باشد مشکلی هم ایجاد نخواهد کرد. همچنین انجام یا انجام ندادن آن هم به تصمیم شخصی خود مراجعه کننده باز می گردد. برای درک بهتر این اصول و قواعد ابتدا بهتر است مکانیسمی که موافقین بستن هدبند برای تاثیر مثبت آن بیان می نمایند را بررسی و سپس اصول و قواعد مربوط به این مورد را ذکر نماییم.

 

بررسی تاثیر بستن هدبند روی ابروهای کاشت شده

هنگامی که گرافت در مکان برش ایجاد شده در ناحیه کاشت ابرو قرار می گیرد روند بهبود زخم و اصطلاحا ریمدلینگ زخم آغاز می گردد، در این روند به مرور بافت های کلاژنی تولید شده توسط سلول های فیبروبلاست پوست شروع به ایجاد پل در دو طرف شکاف ایجاد شده می کنند و به مرور با ایجاد بافت جایگزین زخم بهبود می یابد این روند حدود 6 ماه زمان نیاز دارد، فرض بر این است که اگر در این مدت یک عامل خارجی مانند هدبند یا کش روی ساقه موها فشار وارد کند، به مرور ساقه مو به عنوان بافت سفت تر در درون پوست به عنوان بافت نرم تر حرکت کرده و در مسیر خواب بهتری قرار می گیرد. این کار مانند پروسه ارتودنسی عمل می کند و معمولا هم جواب خواهد داد.

توجه داشته باشید که بستن هدبند یا کش روی ابروها فقط چند ماه اول تاثیر دارد. اینکار باعث می شود که بعدها در مسیر رشد خوابیده تری قرار گیرد.

 

بستن هدبند روی ابروها دارای چه قاعده و اصولی است؟

برای اینکه ابروهای کاشته شده در اثر بستن هدبند یا کش آسیب نبینند باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • اول از همه باید دو هفته تا یک ماه از کاشت ابرویتان گذشته باشد تا خطری برای ابروهای کاشته شده تان پیش نیاید و گرافت ها در اثر فشار و کشش هدبند آسیب نبینند.
  • یک هفته تا 10 روز بعد از عمل، کشیده شدن هر چیزی روی ابروها منجر به خروج گرافت ها از محل خود شده و نتایج نهایی کاشت ابرو را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
  • مطمعن ترین زمان برای استفاده از هدبند دو هفته پس از کاشت ابرو است. از آنجایی که رگ های جدید ایجاد شده پس از کاشت ابرو تا یک ماه بسیار ظریف و آسیب پذیر می باشد ضربات محکم پس از کاشت ممکن است باعث آسیب به کاشت ابرو شود. زیرا توصیه می شود تا قبل از گذشت یک ماه از جراحی نباید هدبند یا کش محکم و با فشار بالا روی ابروها بسته شود. به این دلیل که فشار وارد شده می تواند باعث تضعیف خون رسانی و آسیب به نتیجه ی کاشت ابرو شود. اما پس از گذشت یک ماه از کاشت ، تقریبا بافت و خون رسانی اطراف گرافت بهبود یافته و مشکلی برای محکم بستن ابرو پیش نمی آید. ولی با این حال به نظر می رسد در این مکانیسم تفاوت چندانی نباید بین بستن با فشار متوسط یا شدید ابروها وجود داشته باشد.

دومین موضوع این است که مدت بستن ابرو در طول شبانه روز هرچه بیشتر باشد احتمالا قدرت مکانیسم حاصل نیز افزایش یافته و نتایج بهتری باید حاصل شود ولی با توجه به این ظاهر خوشایندی از بستن ابروها حاصل نمی گردد بهتر است ابروها در طول شبانه روز بسته شود تا هم ضمن کم کردن حس ناخوشایند و مزاحمت بستن ابروها برای فرد مدت زمان بسیار طولانی تری هم ابروها به صورت مداوم بسته باشند.

 

کلام آخر

نتایج رد کننده یا تصدیق کننده خاصی برای فرضیه بستن ابروها بعد از عمل کاشت برای ایجاد خواب بهتر وجود ندارد اما با رعایت دو مورد:

  1. اول بستن ابروها بعد از گذشت حداقل دو هفته تا یک ماه از عمل
  2. دوم بستن ابروها با شدت ملایم تا متوسط

همانطور که در بالا گفته شد اگر این کار در ایجاد خواب مناسب موثر هم نباشد حداقل آسیب رسان نخواهد بود.


نویسنده:

Smart Beauty

ارسال نظر