چرا ابروها نقش مهمی در بدن انسان دارند؟

بدن انسان پر از رمز و رازهایی است که با دانستن آنها بیش از پیش بر خالق این موجود آفرین می گوییم و غبطه می خوریم از اینکه چنین پروردگار قدرتمند و توانمندی داریم. بدن انسان به عنوان جزئی از جهان خلقت شگفتی های بسیاری را در خود جای داده است که بسیاری از آنها هنوز هم برای نوع بشر ناشناخته است. ابرو یکی از ارکان های مهم چهره انسان است که در زیبایی او نقش به سزایی دارد. اما تا به حال از خود پرسیده اید که چرا ما ابرو داریم؟ و یا چرا ابرو موضوع مهمی است؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از شگفت انگیزترین اجزای بدن انسان آشنا کنیم.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

آیا انسان ها از همان ابتدا ابرو داشتند؟

انسان های اولیه بسیار پر مو بودند و به دلیل نداشتن وسایل گرمایشی و سرپناه مناسب در آن زمان، برای حفاظت از خود به این حجم بسیار زیاد مو نیاز داشتند. اما با گذشت زمان و با اختراع پوشاک، مسکن، و وسایل گرمایشی دیگر نیازی به این حجم عایق اضافی نبود و در واقع موی زیاد و گرمای بسیار برای انسان و سلامتیش خطرناک هم بود.

همانطور که می دانید هرچه موهایتان بیشتر باشد، توانایی عرق کردن نیز بیشتر می شود. عرق کردن یک عملکرد مهم انسانی است زیرا به بدن کمک می کند تا سریعتر خنک شود. این امر زمانی اهمیت پیدا کرد که اجداد قبل از تاریخ ما با دو پا و به سرعت شروع به مسافرت کردند. اگر این انسان های اولیه بیش از حد گرم می شدند، می توانست سلامت و رشد مغز آنها را به خطر اندازد و مطمعنا این امر مانع بدن انسان کمتر و کمتر شد. در نهایت باید گفت که با گذشت زمان انسان امروزی به موجودی تقریبا بی مو در مقایسه با انسان های اولیه تبدیل شده است، به جز در بعضی قسمت های بدن مانند ابرو.

اگر انسان های امروزی را با احداد گذشته مقایسه کنیم، یکی از بزرگترین تفاوت هایی که مشاهده می شود از بین رفتن پیشانی پر مو در انسان امروزی خواهد بود. پیشانی ما صاف تر است و موها و ابروی کمتری نسبت به اجدادمان دارد. در مقابل پیشانی پر موی انسان های گذشته بیان پر تفاوت بین جنس نر و ماده بوده است، مانند شاخ هایی که روی سر گوزن نر وجود دارد.

پژوهشگران معتقدند که توضیح منطقی پرپشت بودن موهای پیشانی انسان های اولیه، نمایش دادن تفاوت های جنسی، نشان دادن برتری و سلطه و علامت دهی در اجتماع بوده است.

صد هزار سال قبل از آغاز گسترش جوامع انسانی، تنوع در گونه های انسانی بیشتر شد و دوستی اهمیت بیشتری از خشونت یافت. در همین بازه ی زمانی بود که ابروهای انسان ها کم پشت تر و کوچک تر شد تا امروز که ابروهای ما تحرک بسیار بالایی دارد. ابروها در انسان امروزی به او کمک کرد تا بتواند احساسات دوستانه از خود نشان دهد و با دیگران پیوندهای اجتماعی برقرار کند.

 

چرا ابرو داریم؟

شاید برایتان سوال پیش آید که چرا ابرو داریم؟

ابروها یا همان موهای نازک و کوتاهی که بر بالای چشم مان وجود دارد، نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند. به طور کلی علت داشتن ابرو محافظت کردن چشم از باران، عرق و... است.

همانطور که می دانید ابروها مااند یک چتر از چشم محافظت می کنند. ما انسان ها بیشتر از هر حس دیگری به بینایی متکی هستیم، بدون ابروها، آب می تواند به داخل چشم بریزد و چشم انداز ما را تار کند. وقتی که باران می بارد و یا عرق می کنیم، ابروهای کمانی شکل ما، قطرات باران یا عرق را به سمت گوشه های خارجی چشم ها هدایت می کند تا مستقیما وارد چشم نشوند و دید چشم را مختل نکنند. از این رو ابروها نه تنها باعث می شوند که در باران به راحتی ببینیم بلکه نمی گذارند قطرات عرق که حاوی مقدار زیادی نمک است، وارد چشم شود و آنها را بسوزاند. همچنین ابروها می توانند گرد و خاک را منحرف کرده و از چشم ها در برابر خورشید محافظت کنند. دلیل این امر این است که رشد موهای ابرو به سمت بیرونی صورت بوده و اجازه نمی دهد تا آب یا عرق جمع شده در موهای ابروها به سمت پایین سرازیر شود.

 

چرا ابروها نقش مهمی در بدن انسان دارند؟

از دید بیولوژیک، وظیفه و کارکرد ابرو، محافظت چشم در برابر عرق، رطوبت و گرد و خاک است. مدل منحنی شکل ابرو، باعث تغییر جهت دادن مایعات روی پوست شده و مانع ورود آن به داخل چشم می گردد. علاوه بر این، ابروها ابزار مهمی برای ارتباطات غیر کلامی بین افراد هستند و احساسات و عواطف فرد را به خوبی نشان می دهند.

از دیدگاه زیبا شناسی، ابروها، قاب صورت هستند و در جلوه کلی چهره، تاثیر بسزایی می گذارند. ابروهای نامرتب و ناصاف، تاثیر منفی زیادی در زیبایی صورت دارد. حالت دهی به ابروها، چهره شما را باز کرده و جلوه ای متعادل و زنانه به آن می دهد.

حالت ابروها، باید با شکل هندسی صورت هماهنگی داشته باشد. ابروهایی که به شکل نامناسبی حالت داده شده باشند یا بیش از حد نازک شده باشند، اصلاحشان سخت است و باید زمان زیادی بگذرد تا موهای جدید رشد کنند و آماده اصلاح مناسب شوند. به همین دلیل همیشه موقع اصلاح ابرو، بسیار دقیق باشید

 

5 اشتباه رایج مهم درباره رنگ ابرو و مو

رنگ ابرو یا رنگ مو:

موهای ابرو شاید از جنس و رنگ موهای شما باشد اما استفاده از رنگ مو  برای رنگ کردن موهای ابرو یک اشتباه تمام عیار است. زیرا این که شما ابروی خود را مانند مو‌هایتان رنگ کنید چندان جذاب نیست. اگر موهایتان روشن است، ابروها را دو درجه تیره تر رنگ کنید و اگر موهایتان تیره است رنگ ابروهای خود را دو درجه روشن تر انتخاب کنید. از طرفی دوام رنگ مو بر روی موهای شما با شامپو شدن کم می شود اما این رنگ با شامپو تماس نمی‌یابد و تغییر رنگ آن با رنگ مو بسیار متفاوت است پس اگر از رنگ مو بجای رنگ ابرو استفاده کنید احتمال تغییر رنگ نا‌خواسته بر روی ابرو‌های شما بسیار بیشتر است

به هیچ عنوان ابروها را دکلره نکنید:

دکلره یکی از خطرناک ترین موادی است که در آرایش استفاده می‌شود. برای روشن کردن ابروها به هیچ عنوان از دکلره  استفاده نکنید زیرا دکلره به هنگام ترکیب از خود گازی متصاعد می‌کند که هم سمی است و هم می‌تواند موجبات امراض چشمی را برای شما به وجود آورد از این رو وقتی دکلره را روی موهای ابرو می‌مالید کاری بسیار پر ریسک را مرتکب شده اید که کاملا خطرناک است 

 

نگران موهای سفید ابرو نباشید:

خیلی از خانم‌ها وقتی می‌خواهند موهای ابرو را به دست رنگ ابرو بسپارند. ابتدا موهای سفید را دانه به دانه از میان موهای ابروی خود می‌کنند. این کار را نکنید اولین دلیل آن هم این است که درد دارد! از درد کندن موهای سفید که بگذرید کندن موهای سفید سبب می‌شود موهای سفید بیشتر شوند. اما برای رنگ کردن موهای سفید ابرو می‌توانید از رنگ مخصوص ابروها یا ریمل ابرو  استفاده کنید این رنگ به راحتی می‌تواند ابروهای شما را پوشش دهد و حتی موهای سفید را بی هیچ کم و کاستی پوشش می دهد

تجدید رنگ ابرو:

رنگ مخصوص موهای ابرو هم مانند دیگر رنگ موها با شستشو کم رنگ می‌شود ولی شما با اندکی اکسیدان و همان تیوپ رنگی که داشته اید، می‌توانید در خانه و جلوی آینه ابرو‌های خود را رنگ کنید. پس نگران کم رنگ شدن رنگ ابروهای خود هم نباشید، این رنگ  براحتی بر روی ابروهای شما باز گردانده می شود.

رنگ مژه:

مژه جایی است که از ابرو بسیار حساس‌تر است. استفاده از رنگ ابرو برای مژه‌ها بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان از رنگ مخصوص ابروها برای مژ‌ه‌ها استفاده نکنید. این کار سبب می‌شود مژه های شما دچار ریزش شود و گاهی این رنگ ها روی بینایی شما تأثیر می‌گذارند. هر استایل آرایشی که دارید مژه های تیره زیباتر به نظر می رسد. و البته از ریمل های رنگی‌ هم می‌توانید برای زیباتر کردن مژه‌ها هم بهره ببرید. پس برای پر رنگ کردن مژه فقط از ریمل چشم استفاده کنید 


نویسنده:

Smart Beauty

ارسال نظر