همه چیز درباره ریزش ابرو

ابروهای پرپشت و خوش‌حالت در زیبایی چهره و جذابیت صورت افراد، نقش به‌سزایی دارند. در واقع با وجود ابروهای پرپشت و خوش فرم، صورت شما بدون آرایش نیز جذاب به نظر می‌رسد. همانطور که می‌دانید؛ به مرور زمان موهای ابرو مانند موهای سر دچار ریزش و نازک شدن می‌شوند. علت اصلی ریزش طبیعی ابرو، افزایش سن است که این امر به دلیل کاهش طبیعی سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان اتفاق می‌افتد. از این رو، موجب شده که با افزایش سن، دغدغه بسیاری از افراد، درمان ریزش ابرو باشد.  

شایان ذکر است که افراد پیش از اقدام به درمان، باید نسبت به دلایل مختلف ریزش ابرو آگاهی کامل پیدا کنند. عواملی مانند عدم تعادل هورمونی، برخی بیماری‌های پوستی، رژیم غذایی نامناسب، کمبود ویتامین‌ها، عوامل ژنتیکی، عوارض دارویی و فشارهای روحی می‌توانند باعث ریزش، نازک شدن یا توقف رشد ابروها شوند. برای رفع این مشکل، راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها کاشت ابرو طبیعی است.

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

قیمت کاشت ابرو طبیعی در تهران بسته به عوامل مختلفی مانند تخصص پزشک، تعداد گرافت‌های مورد نیاز و کلینیک انتخابی متفاوت است. برای دستیابی به بهترین نتیجه و جلوگیری از عوارض احتمالی، مشاوره با پزشک متخصص و آگاهی از تمامی هزینه‌های مربوط به عمل بسیار مهم است.

در علم پزشکی، ریزش ابروها و مژه‌ها به ماداروزیس (Madarosis) معروف است و ممکن است به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های پوستی یا سیستمیک رخ دهد. یکی از راه‌های مقابله با این عارضه، کاشت ابرو است. با این حال عوارض کاشت ابرو نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله این عوارض می‌توان به التهاب، خشکی، و خارش در ناحیه کاشت اشاره کرد. همچنین در برخی موارد نادر، احتمال عفونت یا عدم رشد کامل موهای کاشته‌شده وجود دارد. رعایت مراقبت‌های پس از جراحی و انتخاب یک پزشک متخصص می‌تواند به کاهش این عوارض و دستیابی به نتایج مطلوب کمک کند.

·        علت ریزش ابرو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، عوامل متعددی می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند. در این قسمت قصد داریم دلایل مختلف ریزش ابرو را بررسی کنیم.

فرایند طبیعی افزایش سن

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار نازک شدن یا ریزش طبیعی ابروها می‌شوند؛ چرا که فولیکول‌های مو، تولید و رشد مو را متوقف کرده و ساقه‌های مو ریزتر می‌شوند.

آسیب فیزیکی

آسیب فیزیکی یا به عبارتی تروما یکی از شایع‌ترین علت‌های ریزش ابرو است. این آسیب ممکن است در اثر آلوپسی آرتفکتا (کندن ابروها)، استفاده از ابزارهای آرایشی، تصادف یا ریموو تتوی ابرو و... اتفاق بیفتد.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی یکی‌دیگر از دلایل ریزش ابروها است. تعادل هورمونی به ویژه هورمون‌های تیروئیدی می‌توانند عملکرد طبیعی فولیکول‌های مو را دچار اختلال کنند و موجب ریزش موقتی ابرو شوند. در صورت درمان کم کاری یا پرکاری تیروئید، عارضه ریزش ابروها برطرف خواهد شد. همچنین تغییرات و نوسانات هورمون‌ها در دوران بارداری و زایمان نیز می‌تواند منجر به ریزش طبیعی ابروها شود.

کمبود مواد مغذی

عدم توازن و کمبود برخی از مواد مغذی مانند: اسیدهای چرب امگا ۳، بیوتین، آهن، روی، ویتامین‌ B12، ویتامینB7 ، ویتامین‌هایD ،E ،C می‌توانند باعث ریزش مو در زنان و مردان شوند. کمبود این مواد مغذی بر روی سلامت موها تاثیر منفی گذاشته و مانع رشد صحیح آنها می‌شود.

شرایط و مشکلات پوستی

با توجه به اینکه موها به صورت مستقیم از داخل فولیکول‌های پوست رشد می‌کنند، برای داشتن موهای سالم بایستی به سلامت پوست خود نیز اهمیت دهید . برخی از بیماری‌ها و مشکلات پوستی عوارض جلدی مانند: التهاب، خارش، زگیل و قارچی شدن را به دنبال دارند. این عوارض می‌توانند منجر به ریزش ابرو شوند.

o       درماتیت آتوپیک: درماتیت آتوپیک یا همان اگزما، نوعی التهاب پوستی است که باعث قرمزی، ترشح، خارش و تحریک پوست می‌شود. این موضوع در نهایت می‌تواند مانع رشد مناسب مو شود.

o       پسوریازیس: پسوریازیس به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود. این بیماری منجر به تکثیر بیش از حد سلول‌های پوست شده و باعث ایحاد لکه‌های ضخیم و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. این ضایعات پوستی با مسدود کردن فولیکول‌های مو، رشد موها را متوقف می‌کند.

o       درماتیت سبورئیک: درماتیت سبورئیک اغلب اوقات به صورت یک بیماری دائمی در بدن افراد باقی می‌ماند. این بیماری بر اثر تولید بیش از حد چربی یا وجود یک نوع قارچ در بدن ایجاد می‌شود. همچنین این بیماری می‌تواند باعث ایجاد شوره در ابروها شود.

o       درماتیت تماسی: بیماری درماتیت تماسی در اثر تماس با یک محرک سمی یا یک ماده آلرژن به وجود می‌آید. در اثر بروز این بیماری ممکن است احساس سوزش یا خارش در نواحی ابرو داشته باشید. در صورتی که درماتیت تماسی در اطراف پوست ابرو ایجاد شود، به دلیل وجود التهاب رشد موی ابرو متوقف خواهد شد.

o       آلوپسی آره‌آ‌تا:(Alopecia Areata)  آلوپسی آره‌آتا به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی به قسمتی از بدن شما حمله کرده و آن را به عنوان دشمن می‌شناسد. در حقیقت آلوپسی آره‌آ‌تا با حمله به فولیکول‌های مو رشد آنها را کند یا متوقف می‌کند.

عوارض برخی داروها

به طور کلی برخی از داروها دارای عوارض جانبی بالقوه مانند ریزش مو هستند؛ برای مثال: آسیترتین که یک داروی رتینوئیدی است، برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود و منجر به ریزش مو خواهد شد. همچنین داروی والپروئیک اسید که بیماری اختلال دو قطبی و تشنج را درمان می‌کند، ممکن است باعث ریزش مو شود.

مشکلات ژنتیکی

برخی از مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی می‌توانند بر روی رشد مو تاثیر منفی بگذارند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

o       سندروم نترتون: در این بیماری سیستم ایمنی بدن، پوست و مو تحت تاثیر قرار داده و منجر به شکننده شدن مو می‌شود. این اختلال از بدو تولد وجود دارد.

o       دیسپلازی اکتودرمی: این بیماری بر روی پوست، مو، دندان‌ها و ناخن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. تاثیر این بیماری بر روی موها به این صورت است که باعث ریزش یا کم پشت شدن آنها می‌شود.

بیماری جذام (هانسن)

بیماری جذام توسط باکتری مایکوباکتریوم لپروماتوسیس و مایکوباکتریوم لپره به وجود می‌آید. این بیماری به صورت زخم بر روی پوست ظاهر می‌شود و ممکن است با نفوذ به ناحیه ابروها باعث نازک شدن یا ریزش موی ابروها شود.

استرس و اضطراب

بر اساس تحقیقات انجام شده استرس و اضطراب بیش از حد باعث تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود.  این تغییرات با نوسان سطح هورمون‌ها و کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول‌های مو باعث ریزش ابروها می‌شود.

شیمی درمانی

پزشکان به منظور مبارزه با برخی از سرطان‌ها از روش شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند. در این روش، سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند، از جمله فولیکول‌های مو، مورد هدف قرار می‌گیرند. به همین دلیل، افرادی که تحت این درمان قرار می‌گیرند، ممکن است با ریزش موها، از جمله ابروها، مواجه شوند. 

برای بازگرداندن ظاهر طبیعی ابروها پس از درمان کاشت ابرو طبیعی در تهران می‌تواند یک راهکار موثر باشد. این روش با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود تا نتایجی طبیعی و دائمی به دست آید. کاشت ابرو به ویژه برای افرادی که دچار ریزش مو ناشی از شیمی‌درمانی شده‌اند، یک گزینه عالی برای بازیابی اعتماد به نفس و ظاهر طبیعی است.

تلوژن افلوویم Telogen Effluvium))

این بیماری معمولاً پس از تجربه یک حادثه، استرس شدید یا شوک ناشی از جراحی، بارداری، عفونت‌ها و...  رخ می‌دهد. این نوع اختلال بر روی چرخه رشد طبیعی موها تاثیر می‌گذارد و منجر به ریزش ابروها می‌شود.

تماس مداوم با محصولات شیمیایی

استفاده مداوم از برخی محصولات شیمیایی مانند: عطر، ژل، مواد شوینده، مواد آرایشی و... می‌تواند باعث آسیب به موها شود.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند: اشعه ماورای بنفش، تماس با مواد سمی، آلودگی هوا، گرما و تغییرات آب و هوایی می‌توانند باعث آسیب به فولیکول‌های مو شوند. همچنین تماس با مواد شیمیایی قوی و سوختگی‌های شیمیایی نیز می‌توانند تاثیرات مخربی بر روی فولیکول‌های مو بگذارند و موجب ریزش ابروها شوند.

بیماری‌های خاص

برخی بیماری‌ها مانند سیفلیس، آمیلوئیدوز و سارکوئیدوز می‌توانند باعث ریزش طبیعی ابروها شوند. این بیماری‌ها باعث آسیب به فولیکول‌های مو شده و بر رشد و حفظ ابروها تاثیر منفی می‌‌گذارند. همچنین برخی بیماری‌های پوستی مانند سرطان سلولی فلسی، قارچ فولیکول تروپیک و کارسینوم سلول بازال ممکن است باعث آسیب به فولیکول‌های مو و ریزش ابروها شوند.

·        کمبود کدام ویتامین باعث ریزش ابرو می‌شود؟

همانطور که می‌دانید ابروها یکی از شاخص‌های زیبای چهره محسوب می‌شوند و نمی‌توان تاثیر آنها را بر روی زیبایی کلی صورت انکار کرد. با توجه به مطالب بالا، موارد بسیار زیادی ممکن است باعث ریزش ابروها شوند که در این میان به کمبود برخی از ویتامین‌ها اشاره کردیم. به طور کلی رژیم غذایی ناسالم و عدم دریافت ویتامین‌های ضروری برای تقویت و رشد موی ابروها، منجر به ریزش طبیعی ابروها می‌شود.

o       ویتامین A

ریزش ابرو پس از کاشت یک پدیده طبیعی است که معمولاً در هفته‌های اول پس از عمل رخ می‌دهد. این ریزش که به نام شوک ریزش شناخته می‌شود، بخشی از فرآیند بهبودی است و اغلب جای نگرانی ندارد، زیرا موهای جدید به تدریج جایگزین خواهند شد. عوامل مختلفی می‌توانند بر روی این ریزش تأثیرگذار باشند، از جمله کمبود ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین A. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به نازک شدن موها و ریزش ابروها شود. بنابراین، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین A مانند سیب‌زمینی شیرین، جگر، محصولات لبنی، اسفناج و هویج پس از کاشت ابرو می‌تواند به تقویت رشد و جلوگیری از ریزش کمک کند.

لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد ویتامین A نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. از این رو توصیه ما به شما این است که پیش از مصرف ویتامین A ، درباره دوز مناسب آن با پزشک خود مشورت نمایید.

o       ویتامینB7

ویتامینB7  یا بیوتین به عنوان یکی از ویتامین‌های ضروری برای رشد مو و ناخن‌ها شناخته می‌شود. ویتامین بیوتین در واکنش‌های آنزیمی که مسئول سوخت و ساز چربی و اسید آمینه هستند، نقش موثری را ایفا می‌کنند. کمبود این ویتامین باعث نازک شدن و در نتیجه ریزش ابروها می‌شود. برخی از منابع حاوی بیوتین عبارتند از: تخم مرغ، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل، حبوبات، آووکادو، قارچ و... .

o       ویتامینC

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود که از بدن ما در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و موجب رشد سالم فیبر کلاژن می‌شود که سلامت موها را به خوبی حفظ می‌کند. ویتامین C به طور گسترده در گوجه فرنگی، انواع مرکبات، سیب زمینی و فلفل سبز یافت می‌شود.

o       ویتامین D

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که کمبود آن باعث ریزش طبیعی ابروها می‌شود، ویتامین D است. وظیفه این ویتامین تنظیم رشد سلول‌های تولیدکننده کراتین است. وجود کراتین در فولیکول‌های مو برای رشد و سلامت مو بسیار ضروری است. ویتامین D در نور خورشید و برخی از مواد غذایی مانند: ماهی‌های پرچرب، جگر، زرده تخم مرغ، قارچ، پنیر و... وجود دارد.

o       ویتامین B9

ویتامین B9 یا همان اسید فولیک علاوه بر تحریک رشد سلولی با طبیعی نگه داشتن سطح اکسیژن سلول‌ها، منجر به رویش سالم موها و جلوگیری از ریزش ابروها می‌شود.

o       ویتامینE

این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی باعث محافظت از سلول‌های بدن و مانع از ریزش ابروها می‌شود.

o       مواد معدنی

برخی از مواد معدنی مانند: کلسیم، آهن، منیزیم و زینک )روی) با تحریک رشد و نمو فولیکول‌های مو با بهبود جریان خون، تولید پروتئین و تنظیم هورمون‌ها باعث حفظ سلامت موها و رشد آنها می‌شوند.

·        چگونه ریزش ابرو را درمان کنیم؟

شناخت دقیق علت ریزش ابروها امر بسیار مهمی است؛ چرا که درمان ریزش ابرو نیز بر حسب آن صورت می‌گیرد.

استفاده از دارو

با توجه به علت ریزش ابرو و تشخیص پزشک معالج، شما می‌توانید از برخی از داروها برای درمان ریزش ابرو استفاده کنید. داروهایی مانند: بیماتوپروست موضعی، کورتیکوستروئیدها، ماینوکسیدیل، لاتیس، روگین برای درمان ریزش ابرو استفاده می‌شوند.

 میکروبلیدینگ و میکروشیدینگ ابرو

میکروبلیدینگ و میکروشیدینگ ابرو به عنوان یک روش ترمیمی برای ابروها به کار می‌روند. در این روش با استفاده از سوزن‌های خاص و ریز، خطوطی مانند موهای ابرو در نواحی که موهای ابرو ریزش کرده‌اند، کشیده می‌شود.

روان درمانی

گاهی اوقات ریزش ابرو می‌تواند ناشی از اختلالات روانی باشد که در این شرایط افراد می‌توانند به کمک روانشناس یا روانپزشک مشکلات خود را برطرف نمایند.

کاشت ابرو

در صورتی که به دنبال یک راه حل دائمی برای درمان ریزش ابرو هستید یا ریزش ابروی شما بسیار شدید است، می‌توانید از روش کاشت ابرو با خواب طبیعی استفاده کنید. در این روش پزشک فولیکول‌های مو را از مناطقی مانند پشت گوش یا پشت سر بیرون می‌کشد و آنها را درون شکاف‌های ایجاد شده بر روی ابروی شما قرار می‌دهد. 

برخی از مراکز کاشت ابرو خدمات ویژه‌ای را به مشتریان ارائه می‌دهند. مرکز کاشت اسمارت بیوتی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و شبیه‌سازی، این امکان را برای مراجعه کنندگان فراهم کرده که با حداقل میزان ریسک و خطا ابروهای خود را ترمیم نمایند. در این مرکز، خدمات کاشت ابرو برای مرد و زن با قیمت مناسب ارائه می‌شود.

طب سوزنی

در روش طب سوزنی یا اکوپانکچر حمله به پیاز مو کاهش می‌یابد. این روش با تقویت سلول‌ها و بهبود جریان خون باعث تحریک رشد موهای ابرو می‌شود.

رنگ مو

رنگ موی نیمه دائمی یا دائمی می‌تواند ابروهای شما را پرپشت‌تر نشان دهد.

تغذیه سالم

دریافت مواد غذایی سالم و متنوع می‌‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز را برای رشد و تقویت ابروهای شما تامین کند.

درمان‌های خانگی

برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند به تقویت و بهبود رویش ابروها کمک کنند؛ برای مثال استفاده از روغن‌های طبیعی مانند: روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن آووکادو یا استفاده از ژل آلوورا و ماساژ ابرو می‌توانند راهکارهای مناسبی برای درمان خانگی ریزش ابرو باشند.

سخن پایانی

ابروها تاثیر مستقیمی بر زیبایی چهره و فرم صورت شما دارند. ابروهای سالم و پرپشت، زیبایی چهره شما را دو چندان می‌کنند. از طرفی وظیفه ابروها محافظت از چشم و جلوگیری از ورود آب و عرق به داخل چشم است. بنابراین محافظت از ابروها برای زیبایی صورت و سلامت چشم‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند: افزایش سن، عوامل محیطی، تغییرات هورمونی، تغذیه نامناسب، مواد آرایشی، بیماری‌های خود ایمنی و... ابروها دچار ریزش شده و یا رشد آنها متوقف می‌شود. از این رو شما با مراجعه به پزشک و تشخیص علت این عارضه می‌توانید اقدامات درمانی لازم را به انجام دهید. شما می‌توانید اقداماتی برای پیشگیری از ریزش ابرو مثل خودداری از کندن ابروها، دریافت ویتامین‌های لازم برای رشد مو، کاهش استرس و اضطراب، استفاده از لوازم آرایشی با کیفیت و معتبر و... انجام دهید که می‌توانند مانع ریزش ابروها شوند. ما در این مقاله درباره علت ریزش ابروها و راهکارهای درمان ریزش ابرو، مطالبی را به شما عزیزان ارائه دادیم. در پایان از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.


نویسنده:

Smart Beauty

ارسال نظر